الصين تجمع الحمض النووي لمسلمين والسبب؟!!

KASHGAR, CHINA - JULY 29: Uyghur men leave the Id Kah Mosque following the Eid prayers on July 29, 2014 in old Kashgar, Xinjiang Uyghur Autonomous Region, China. Nearly 100 people have been killed in unrest in the restive Xinjiang Uyghur Autonomous Region in the last week in what authorities say is terrorism but advocacy groups claim is a result of a government crackdown to silence opposition to its policies. China's Muslim Uyghur ethnic group faces cultural and religious restrictions by the Chinese government. Beijing says it is investing heavily in the Xinjiang region but Uyghurs are increasingly dissatisfied with the influx of Han Chinese and uneven economic development. (Photo by Kevin Frayer/Getty Images)




قالت مجموعة حقوقية إن الصين تضع الأساس لتجميع الدي إن إيه (الحمض النووي) من سكان إقليم شينجيانغ المضطرب، الذي يقطنه عدد كبير من المسلمين.

وقالت هيومن رايتس ووتش إن الشرطة في إقليم شينجيانغ غرب الصين حصلت على معدات لتحليل عينات الحمض النووي بأكثر من 11.5 مليون دولار، وفق ما نقلت “أسوشيتد برس”، الثلاثاء.

وقالت مايا وانغ، وهى باحثة في المنظمة، إن هذه الخطوة تفتح الباب أمام جمع المعلومات بشكل جماعي عن الأشخاص غير المرتبطين بالتحقيقات الجنائية.

وشهدت شينجيانغ موجة من الهجمات القاتلة في السنوات الأخيرة التي نسبت إلى الانفصاليين المسلمين من مجموعة الويغور العرقية في المنطقة.

وكجزء من الحملة الأمنية الأوسع، ذكرت السلطات العام الماضي أن سكان شينجيانغ سيقدمون عينات من الحمض النووي وبصمات الأصابع وتسجيلات صوتية للحصول على جوازات سفر أو السفر إلى الخارج.

البيان